Zeefakkel
Zeekadetten Hellevoetsluis
De Zeefakkel is gebouwd als Rijksopnemingsvaartuig bij J. & K. Smit te Kinderdijk. De Zeefakkel is op 21 JULI 1950 te water gelaten. Voor de eerste keer werd het schip in dienst gesteld op 16 maart 1951 als Hr.Ms. Zeefakkel. De taak van de Zeefakkel in die tijd was ZEEKAARTEN maken van de Noordzee.
Na ruim 21 jaar werd de Zeefakkel op 26 oktober 1972 uitdienst gesteld als Rijksopnemingsvaartuig. Na groot onderhoud werd het schip in dienst gesteld als Rijksinstructievaartuig voor de Adelborstenopleiding van het Koninklijke Instituut voor de Marine in Den Helder, kortweg het KIM en de school voor scheepsonderofficieren.
In 1980 en in 1995 is de Zeefakkel geheel gerenoveerd. Er kwamen twee nieuwe hoofdmotoren in van het merk Stork Werkspoor samen goed voor 800 pk. In 1982 werden de dieselgeneratorsets vervangen door twee DAF motoren met generatoren die 440 volt wissel spanning 60 Hz verzorgen. Het schip werd van binnen brandvrij gemaakt en voorzien van een nieuwe verflaag. Tevens werd het schip voorzien van een girokompas en werd de mast klapbaar gemaakt. Het eet en slaapverblijf werden ook totaal verbouwd.
In 1998 werd er besloten de Zeefakkel te vervangen door een nieuw instructievaartuig die van Kinsbergen zal gaan heten. Op 2 november 1999 kwam de van Kinsbergen in dienst en de Zeefakkel werd reserve schip tot 1 januari 2000.
Op 12 januari 2000 verliet de Hr.Ms. Zeefakkel de haven van Den Helder op weg naar haar nieuwe thuishaven Hellevoetsluis waar de Zeefakkel op 15 januari 2000 om 13.00 uur aankwam. Vanaf die periode doet het schip dienst als Opleidingschip voor het Zeekadetkorps Hellevoetsluis.
De Zeefakkel is 45,38 lang en 7.50 meter breed en heeft een diepgang van 2.20 meter. De Zeefakkel beschikte over twee hoofdmotoren van het merk Stork Werkspoor 6 cilinder diesels samen goed voor 800 pk, en twee Daf dieselgeneratorsets voor de stroomvoorziening. De Zeefakkel heeft 49 slaapplaatsen voor officieren, onder officieren, burgerinstructeurs en natuurlijk kadetten.
Zeefakkel
Bouwjaar: 1951
Lengte: 45.38 mtr
Breedte: 7.50 mtr
Diepgang: 2.40 mtr
Waterverplaatsing: 365 ton
Motoren
Motoren: 2X Stork Werkspoor 400PK p/s
Type: DRO 216
Bouwjaar: 1979
Tankinhoud
M.D.O Tanks
SB tank: 10.000 ltr
BB tank: 10.000 ltr
Achterpiek: 5800 ltr
Dagtank: 900 ltr
Smeerolie voorraad tank
Sumptank VSI 2x 200 ltr
Sumptank hoofdmotor 2x 360 ltr