Zaandam

Zekadetten Rotterdam

Zaandam

 

De Zaandam werd in 1953 samen met het zusterschip Terschelling gebouwd in Haarlem door de scheepswerf N.V. Haarlemsche Scheepsbouw Maatschappij. Het bouwnummer was 511.

Drie jaar later volgden nog de Frans Naerebout en de Vlissingen. Zij moesten de betonningen voor de Nederlandse kust onderhouden en tussendoor de lichtschepen en hun bemanningen voorzien van brandstof, water en voedsel.

Vandaar dat de Zaandam werd gebouwd met grote dubbele bodemtanks en een gasbun voor vier grote gasflessen. Het gas was zowel voor de lichtschepen als voor de gasboeien, die vanaf de Zaandam op zee werden bijgevuld.

Van 1954 tot 1977 heeft de Zaandam haar werk als betonningsvaartuig gedaan. Daarna heeft zij enkele jaren opgelegd gelegen, tot ze begin jaren tachtig werd ingezet als loodsopleidingsvaartuig in Den Helder. Daar kreeg ze de bijnaam Deukendam. ‘Er zit geen boegschroef op de Zaandam en dat maakt het manoeuvreren lastiger voor de aspirant loodsen. Er werd weleens een deukje in gevaren.

In 1994 werd het schip aangekocht door het Zeekadetkorps Vlissingen. Bij bezichtiging zag men een roestbak waar op het dek het gras tot kniehoogte kwam. Maar de machine, een Werkspoor TMA 276 uit 1951, was nog in perfecte staat. Uit nader onderzoek bleek dat ook het vlak goed was; de schroefas verkeerde zelfs in prima staat. Het schip was ook behoorlijk uitgewoond. Er is door het korps een hoop verbouwd en daardoor kunnen er nu maximaal vijftig mensen aan boord slapen. Door de week werd de Zaandam ook als het opleidingsschip voor de studenten van de zeevaartschool gebruikt. 

In 2012 werd het Zeekadetkorps Vlissingen opgeheven en werd de Zaandam overgenomen door Zeekadetkorps IJmuiden ter vervanging van het voormalig onderzoekingsvaartuig van de visserij de Willem Beukelsz. 

Helaas werd het Zeekadetkorps IJmuiden in 2023 opgeheven en werd het schip hetzelfde jaar overgekocht door Zeekadetkorps Rotterdam. 

Scheepsgegevens

Naam: Zaandam. Type: betonningsvaartuig. Scheepswerf: Haarlemsche Scheepsbouw Maatschappij. Bouwjaar: 1953. Opdrachtgever: Koninklijke Marine. Lengte: 41,10 meter (na 2,50 meter verlenging achterdek in 1963). Breedte: 7,53 meter. Diepgang: 2,83 meter. Voorstuwing: vaste schroef, keerkoppeling, Werkspoor TMA 276 430 pk diesel.