Saeftinghe

Voormalig Politie vaartuig

Afmetingen: L 23,58m x B 4,90m x D 1,90 m
Hoofdmotor: Bolnes 5 L
Waterverplaatsing: 60 t
Gasten: 12
Bemanning: 4
Koelkasten a/b: 3
Badkuip: 1

“Saeftinghe“

De “Saeftinghe”,  voorheen bekend als het politievaartuig R.P.10 uit 1938, vindt haar oorsprong in Vlaardingen en draagt een rijke historie met zich mee. Dit schip, dat mede onder de invloed van Z.K.H. Prins Bernhard werd gebouwd, begon haar reis als snelvarend kantoorschip voor de Nederlandsche Rijksveldwacht te Vlaardingen en deed dienst, als één van de begeleidingsschepen van het koninklijk jacht “Piet Hein” ,oorspronkelijk onder de naam R.P.X.

Op 14 mei 1940 werd ze in beslag genomen door de Duitse bezetter en herbestemd als “LAZ50“ (hospitaalschip) en later als “ZRD50“ (zeereddingsdienst)
Van de 200 reddingsschepen die de Duitsers gebruikten op de Noordzee, is de “Saeftinghe” samen met 4 andere schepen de enige die 5 jaar lang op zee heeft gediend.
Na de oorlog kreeg ze de naam, R.P.10, en vervulde ze opnieuw haar rol als Rijkspolitieschip én als begeleidingsschip van de “Piet Hein”. 

Ze stond ook haar mannetje tijdens de watersnoodramp van 1953 door grote getallen mensen naar veilige plaatsen te varen, waaronder Hellevoetsluis.

In 1958 werd haar Kromhout Motor vervangen door de huidige Bolnes 5L motor.

Vanaf 1960 vervalt de standplaats in Vlaardingen en ligt de “Saeftinghe” (als RP.10) in de stad Dordrecht en patrouilleert in de Biesbosch en de Zeeuwse wateren opzoek naar smokkelaars. In 1969 vond ze een nieuwe eigenaar in Rijkswaterstaat, directie Zeeland te Vlissingen, waar ze de naam “Saeftinghe” kreeg.

Onder Rijkswaterstaat diende de “Saeftinghe” onder andere als drijvende marifoonpost bij het sluizencomplex "Hansweert". Sinds 1978 heeft de “Saeftinghe” verschillende eigenaren en gedaanteverwisselingen ondergaan, maar sinds 2008 is ze weer terug in haar vertrouwde thuishaven Vlaardingen waar ze door een trouw team van vrijwilligers wordt onderhouden!