Koerier
Sleepboot
n 1961 verliet een robuuste sleepboot de werf van Nicolaas Witsen in Alkmaar, gebouwd onder bouwnummer 947. Met afmetingen van 15,7 meter in lengte, 3,5 meter in breedte, en een diepgang van 1,14 meter, was dit vaartuig een imposante verschijning op het water. Haar verplaatsing bedroeg 6,1 ton, wat haar tot een krachtige werkboot maakte, perfect geschikt voor de uitdagingen van het sleepwerk.
Onder de motorkap bevond zich een indrukwekkende Bohn & Kähler 3-cilindermotor, een krachtpatser uit hetzelfde jaar als de boot zelf. Deze motor, met serienummer 16923, leverde een vermogen van 90 APK (66 kW) bij 600 omwentelingen per minuut. Deze technische specificaties maakten de boot tot een betrouwbare en onvermoeibare werkpartner, klaar om de zwaarste klussen te klaren.
De boot begon haar carrière op 30 mei 1961 onder de naam Igma I, in dienst van N.V. Hallum uit Amsterdam. Vier jaar later, op 18 oktober 1965, veranderde de boot van eigenaar en kreeg ze de naam Koerier II, varend voor de N.V. Motorsleepboot Maatschappij "Koerier" in Amsterdam. In 1968 veranderde de boot opnieuw van eigenaar en bleef ze de naam Koerier II behouden, dit keer in bezit van V.O.F. G.Bootsman & Zn., ook uit Amsterdam.
De sleepboot bleef trouw aan haar naam en reputatie, tot ze in 1998 wederom een nieuwe eigenaar vond, J. Ruijsbroek uit Schipluiden. Bij deze gelegenheid werd de naam iets ingekort en ging de boot verder als Koerier.
De rijke geschiedenis van deze sleepboot, die bijna vier decennia lang trouw dienst deed onder verschillende eigenaars, weerspiegelt de waarde en het vakmanschap van Nederlandse scheepsbouw. Haar verhaal is niet alleen dat van een boot, maar ook van de mensen die op haar vertrouwden en van de havens die ze aandeed. Deze Koerier heeft de tand des tijds doorstaan en blijft een symbool van maritieme betrouwbaarheid en kracht.