
Adriaan
In 1957 heeft de Heer Adriaan Kooren, de grondlegger van wat nu KOTUG heet, de Adriaan ontworpen. Ze is gebouwd bij scheepswerf Wortelboer in Gouderak, en is 19.5 meter lang, 5.5 meter breed en heeft een diepgang van 2.1 meter.
Aangezien na de overstromingen van 1953 er grote bagger werkzaamheden plaats vonden was er grote vraag naar sleepboten voor het ondersteunen van het bagger materiaal. Het ontwerp van de Adriaan is hier grotendeels op aangepast. Het casco is bijvoorbeeld gebouwd voor varen op open water zoals de Hollandse Delta’s. Het voorschip is zeer zwaar gemaakt zodat ze ook als ijsbreker kan fungeren.
De voortstuwingsinstallatie is heden ten dagen nog dezelfde als tijdens de nieuwbouw in 1957. De hoofdmotor is een 6 cilinder Stork-Ricardo van 375 PK, welke via een Brevo keerkoppeling de enkele schroef aandrijft.
Bij nagenoeg alle grote werken in het Delta plan heeft de Adriaan haar bijdrage geleverd. Na het gereed komen van de Measland kering is ze ingezet voor het assisteren van zeeschepen in de haven van Rotterdam., maar in verband met de schaalvergroting in combinatie met het vermogen was dit niet rendabel meer.
Ze werd in 1996 opgelegd in Rotterdam totdat een groepje vrijwilligers van onder andere stichting sleepboothaven Maassluis het onderhoud en exploitatie op zich namen. De Adriaan werd in ingezet als pleziervaart en heeft in die hoedanigheid vele Sinterklazen aan land gebracht.
Eind 2015 is begonnen aan een uitgebreid onderhoud programma bij scheepswerf Padmos in Stellendam. Veel staalwerk is vervangen en technisch is ze up-to-date gebracht. Op dit moment is de Adriaan weer volledig onder binnenvaart klasse.
Een bijzondere boot welke voor een groot gedeelte volledig origineel is. Ook dat de boot nog steeds in eigendom is van de familie welke haar heeft gebouwd mag uniek worden genoemd.