Jansje
Al in 1899 gaf Coenraad Gideon van Baalen opdracht voor de bouw van de beurtvaarder ‘Jansje’. Een klein jaar later op 25 mei 1900 kwam het schip in de vaart, na een proefvaart waarbij voor de zekerheid roeiriemen waren meegenomen! Die bleken niet nodig want het vaartuig functioneerde prima. De huidige eigenaar Wim van Baalen is de vijfde generatie die op het schip vaart.
Wim van Baalen is de vijfde generatie op de 110-jarige Jansje.
Het motorschip ‘Jansje’ wordt al lang niet meer gebruikt voor het vervoer van stukgoederen. Het schip is sinds 2000 varend monument, ondergebracht in een stichting. Een gedeelte van het ruim is ingetimmerd als verblijf, maar het andere deel wordt nog steeds gebruikt voor de opslag van goederen die gebruikt worden bij demonstraties. Met de ‘Jansje’ worden door heel Nederland demonstraties laden en lossen gegeven: Bij de gondelvaart in Oude Wetering, de Wereldhavendagen in Rotterdam, Sail Amsterdam, maar ook de Schiedamse Brandersfeesten, het Vlaardings Loggerfestival en de Maassluise Furieade, waar van Baalen al meer dan dertig jaar actief voor is.
Zoon Remie, die ook schipper is, zal als zesde van Baalen in de toekomst het roer van de ‘Jansje’ overnemen.
Van 1900 tot 1976 heeft de Jansje actief deelgenomen aan de beurtvaart tussen Maassluis en Rotterdam. Een beurtschip is een vrachtwagen van nu. Er werden zowel kolen als zelfs tafels en stoelen, haring en verdere etenswaren in vervoerd en verder eigenlijk alles wat daarnaast vervoerd moest worden.
Een leuke anekdote is misschien nog dat in de oorlog het schip actief was voor de voedselvoorziening tussen Maassluis en Rotterdam. Op een dag werd de Jansje gevorderd door de Duitsers en de bemanning moest eraf. Zo zijn twee van de bemanningsleden gaan lopen van Dordrecht naar Maassluis. Thuis aangekomen en alles te hebben verteld zei hun vader (eigenaar van het schip) ga maar terug naar Dordrecht want dat schip ligt er nog. Toen zij aankwamen op de plek waar zij de Jansje hadden achtergelaten lag het schip er nog gewoon, en geen Duitser op te bekennen. De Duitsers konden de Jansje niet aan de praat krijgen omdat er een te oude motor in stond, en hebben het schip verlaten.
Van 1976 tot ongeveer 1982 heeft het schip dienst gedaan als opslag schip voor van alles en nog wat. Totdat het idee kwam om er demonstraties van het laden en lossen mee te geven zoals dat vroeger ging.
Sinds 25 mei 2000 is de Jansje ondergebracht in de “Stichting vrienden van de beurtvaarder Jansje” waarvan het bestuur bestaat uit familie leden van de familie van Baalen zo hopen zij de beurtvaarder Jansje nog vele generaties in de familie te houden.