Joop

Sleepboot

De Sleepboot Joop 

Een stukje varend erfgoed

De sleepboot Joop kent een lange en bijzondere geschiedenis die teruggaat tot het jaar 1925, toen zij werd gebouwd op de werf van H. Schouten te Muiden. De boot werd oorspronkelijk besteld door de gemeente Huizen, waarvoor zij jarenlang trouwe dienst heeft gedaan, met name voor baggerwerkzaamheden in en rond het watergebied van de gemeente.

De aanschafkosten van de sleepboot bedroegen destijds 8.565 gulden, een aanzienlijk bedrag voor die tijd. De oorspronkelijke motor was een tweedehands 35 pk Kromhout, type nummer 3, geleverd door de motorenfabriek Kromhout N.V. te Amsterdam. In de loop der jaren zijn er meerdere motoren geplaatst: in 1958 een 30 pk revisiemotor, en in 2016 een krachtigere 116 pk Glockner Kumbolt Deutz, die tot op heden nog in het schip aanwezig is.

Tot aan de Tweede Wereldoorlog verrichtte de Joop baggerwerkzaamheden in opdracht van de gemeente Huizen. Daarna belandde de sleepboot samen met een bijbehorende baggermolen in bezit van de gemeente Bunschoten. In 1952 werd de boot ingezet bij het baggerbedrijf J.P. de Koning uit Muiden.

De Joop is een relatief compacte sleper, met een lengte van 12,10 meter en een diepgang van 1,25 meter. De waterverplaatsing bedraagt zo'n acht ton. Wat bijzonder is aan dit schip, is dat het door de jaren heen grotendeels in originele staat is gebleven, ondanks de verschillende motorwissels en functies die zij heeft vervuld.

Tegenwoordig heeft de Joop geen taak meer in de beroepsvaart of baggersector. Ze wordt nu gebruikt voor recreatief gebruik, maar draagt nog altijd de sporen van haar rijke verleden. Haar robuuste bouw, historische motorisering en jarenlange dienst maken haar tot een waardevol stukje varend erfgoed in Nederland.

Lengte:   12,10 meter

Breedte:   3,25 meter

Diepgang: 1,30 meter

 

De Joop is in 1925 gebouwd als sleepboot met twee onderlossers door de          Fa. H. Schouten te Muiden. De motor die er toen in stond was een 1423, type nr. 3 (een 25 PK 2e hands-motor) en geleverd door NV. Kromhout Motorenfabriek te Amsterdam. In1950 is in de sleepboot een 30 PK Kromhout revisiemotor geplaatst. 

In 1952 is de boot, zonder naam aanduiding, verkocht aan J.P. de Koning. Hij was een aannemer van baggerwerken. Hiervoor zijn de baggermolen, onderlosser en sleepboot enige tijd (1945-1948) verhuurd aan de gemeente Bunschoten aan Hoogheemraadschap van de uitwaterende sluizen in Kennemerland en West-Friesland en aan de Baarnsche watersportvereniging “De Eem” te Baarn, ten behoeve van baggerwerkzaamheden in de respectievelijke havens. 

In 1987 is er een 6 cilinder Deutz 517 geplaatst van 1962 met een vermogen van 116 APK = 85 KW.

Sinds 2020 staat er een Industrie nr. 3155, type 2VD4 uit 1939 in de boot geplaatst. Deze heeft een vermogen van 40 APK = 29 KW. Met een Reintjes keerkoppeling 1:1.

Sinds 30 December 2021 ben ik de trotse eigenaar van de Joop. De Joop heb ik gedeeltelijk casco gekocht en ben de afgelopen jaren druk bezig geweest met het intimmeren van de achterroof en de stuurhut.